top of page

Tips mudah atasi anak speech delay

Tengok anak orang lain dua tahun lebih dah petah bercakap. Anak kawan yang seusia dengan anak kita pun dah boleh menuturkan banyak perkataan. Tapi, bila tengok anak sendiri, masih tidak pandai nak bercakap dengan baik. Ibu mana je yang tak risau bila tengok keadaan anak macam tu. Betul tak ? Dalam fikiran mesti fikirkan yang anak ni ada masalah speech delay. Speech delay antara satu tanda anak autisme yang akan membuatkan ibu bapa rungsing memikirkan hal itu. Tapi, jangan risau, tak semestinya anak mengalami speech delay tergolong dalam autisme.


Puan Suzielawaniey yang sedang melalui situasi anaknya, Adam Mikail mengalami speech delay berkongsi tips bagi membolehkan anak bercakap yang diperoleh daripada pakar terapi.


Gambar : Suzielawaniey


1. Banyakkan bercerita

Ibu bapa boleh mempraktikan teknik bercerita dengan anak-anak. Anak yang mengalami speech delay perlu banyak bercerita dengannya. Ibu bapa digalakkan untuk banyak bercakap dengan anak-anak dan kurangkan pertanyaan.

Misalnya, ibu bapa boleh huraikan sesuatu objek seperti fizikal sebiji bola. Bola ini bulat, berwarna hitam dan sebagainya.


2. Pilih permainan yang sesuai

Sebelum ibu bapa nak main sesuatu permainan dengan anak, pastikan praktis terlebih dahulu. Ibu bapa boleh praktiskan perkataan yang melibatkan kata nama, kata kerja dan ada preposisi. Contohnya,


Kata nama : bola

Kata kerja : “Jom sepak bola” atau “simpan bola”

Preposisi : sepak depan, letak dalam


3. Menggunakan nada suara berbeza

Ibu bapa boleh menggunakan skil perbezaan nada suara apabila bercakap dengan anak-anak. Perlu ada nada-nada yang tertentu seperti dalam keadaaan marah perlu meninggikan sedikit suara dan dalam keadaan gembira perlu meriangkan nada suara.

Ibu bapa juga boleh melakonkan watak kartun yang mudah agar anak lebih tertarik untuk berkomunikasi dengan kita.


Dengan perkongsian yang diberikan, harap ibu bapa yang mempunyai anak speech delay boleh mempraktikkannya di rumah sebagai rawatan. Di samping itu, ibu bapa juga perlu merujuk anak mereka kepada doktor pakar. Semoga ibu bapa sentiasa sabar dan konsisten, okay >,<.


Gambar : Suzielawaniey

23 views0 comments

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page