top of page

Ibu anak istimewa kongsi cara menjaga kesihatan mental

Membesarkan anak istimewa adalah satu cabaran yang unik kerana ibu bapa perlu belajar kaedah keibubapaan yang baharu dan sentiasa beradaptasi dengan segala perubahan yang berlaku pada anak-anak.


Kepelbagaian cabaran dalam membesarkan anak istimewa ini secara tidak langsung akan mendatangkan tekanan kepada ibu bapa. Oleh itu, walaupun sibuk dan letih dalam menjaga anak istimewa, ibu bapa seharusnya tidak mengabaikan kesihatan diri dari segi fizikal dan mental.


Mari ikuti perkongsian yang dilakukan oleh Syajaratu-Dar Jantan, 48, yang berkongsi tip penjagaan kesihatan mental dirinya sepanjang membesarkan anak yang menghidap ADHD. Moga tip yang dikongsikan sedikit sebanyak dapat membantu ibu bapa yang menerima nasib yang sama lebih peka akan kesihatan mental diri sepanjang membesarkan anak istimewa masing-masing.

GAMBAR: SYAJARATU-DAR JANTAN

Cari kawan sekasut

Tak dinafikan yang saya agak terganggu pada mulanya, namun saya tetap cekalkan hati kerana ini adalah anugerah Allah kepada saya. Saya tetap kuatkan mental kerana saya yakin, sebagai manusia biasa, sudah pasti kita akan terus diuji. Untuk ibu bapa di luar sana, kita haruslah sentiasa set positif di fikiran kita dan yakin bahawa semua ciptaan di muka bumi ini adalah sebaik-baiknya.


Sepanjang saya membesarkan anak istimewa, saya sentiasa mencari dan mendekati ibu bapa yang menerima nasib yang sama seperti diri saya. Apabila kita bergaul dengan rakan-rakan yang sekasut dengan kita, kita dapat berkongsi pengalaman dan mendapatkan nasihat daripada satu sama lain.


Untuk ibu bapa di luar sana, sekiranya kita tidak dapat menanggung rasa kecewa atau sakit itu sendirian, teruslah pergi melakukan rujukan dari doktor yang bertauliah agar perlahan-lahan kita dapat beradaptasi dengan masalah yang dihadapi.


GAMBAR: SYAJARATU-DAR JANTAN


Ibu bapa yang mempunyai anak istimewa untuk kali pertama


Sudah pasti, pandangan negatif daripada orang sekeliling akan sentiasa ada dan tidak akan berhenti. Namun, saya sentiasa mengingatkan diri saya agar tidak mengambil hati dan menyimpan dendam.


Bagi saya, orang boleh katakan apa-apa sahaja, namun saya yakin, ibu bapa yang mempunyai anak istimewa ini sememangnya mempunyai kekuatan mental yang sangat kuat. Ibu bapa yang mempunyai anak istimewa ini adalah golongan yang terpilih dan anak-anak inilah yang akan selamatkan kita di akhirat kelak.


Tip saya kepada ibu bapa di luar sana, perasaan malu itu boleh letak tepi kerana ia tidak mendatangkan apa-apa kebaikan. Anak-anak istimewa ini sememangnya suci dan tiada dosa, malah individu yang mempunyai persepsi negatif terhadap anak istimewa inilah yang sebenarnya mempunyai masalah kerana tidak mampu melihat dari segi positif.


Sekiranya, ibu bapa yang mempunyai anak istimewa buat kali pertama, anda boleh mendapatkan rawatan di hospital kerajaan kerana semuanya adalah percuma.

14 views0 comments

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page