top of page

Hilang deria penglihatan bukan penghalang untuk menempa kejayaan

Menjalani kehidupan sebagai seorang yang cacat penglihatan sememangnya berbeza sekiranya hendak dibandingkan dengan seseorang yang memiliki penglihatan sempurna. Ia diibaratkan seperti satu ujian yang berat untuk seluruh 24 jam yang dimiliki oleh seseorang yang mengalami cacat penglihatan kerana semua perkara adalah terbatas.


Aziz Abidin merupakan insan yang lahir secara normal iaitu cukup segala sifat namun diberi ujian pada usianya 16 tahun apabila kehilangan kebolehan penglihatan. Prinsip hidup tidak mudah berputus asa walaupun kini bergelar Orang Kelainan Upaya (OKU) cacat penglihatan, tetap membolehkan Aziz Abidin, 31, yang berasal dari Limbang, Sarawak, mengorak langkah dalam membina kerjaya sekali gus mendapatkan kehidupan yang lebih baik.

GAMBAR: AZIZ ABIDIN

Perjalanan hidup bergelar seorang OKU cacat penglihatan

Aziz Abidin mendapat pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Patiambun semasa berada di Tingkatan 5. Ketika itu, Aziz Abidin masih belum mempunyai pengetahuan mengenai kewujudan sekolah Pendidikan Khas, yang mana menempatkan individu-individu yang menerima nasib sama seperti dirinya.


“Saya terpaksa berhenti dari Sekolah Menengah Sains, Miri dan berpindah ke sekolah yang lebih dekat dengan rumah ekoran daripada keadaan saya yang tidak mengizinkan. Waktu itu saya tak boleh membaca kerana mata kiri saya tidak nampak langsung, manakala mata kanan pula sangat kabur. Jadi, saya hanya mendengar sahaja semasa di sekolah dan rakan-rakan pula akan membacakan buku kepada saya,” ulas Aziz.

GAMBAR: AZIZ ABIDIN

Dorongan berdikari dalam kehidupan seharian


Semasa berada di sekolah Pendidikan Khas, Aziz Abidin mula belajar berdikari dalam menjalani kehidupan seharian agar tidak terus menjadi beban orang sekeliling terutamanya ahli keluarga.


“Semasa di sekolah Pendidikan Khas, di sana ramai rakan-rakan yang menerima nasib yang sama seperti saya, malahan ada yang cacat penglihatan sejak kecil lagi. Dari sana, saya mula kagum melihat cara mereka berdikari dan menguruskan diri sendiri, jadi saya mula belajar sedikit demi sedikit menguruskan diri sendiri dalam keadaan tidak nampak. Secara tidak langsung, saya sudah mula terbiasa berdikari sendiri tanpa mengharapkan bantuan orang lain,”


“Ibu bapa merupakan antara insan yang menjadi tulang belakang saya dan merekalah yang memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi dalam memastikan saya berjaya dalam pembelajaran dan kehidupan,” ulas Aziz.

GAMBAR: AZIZ ABIDIN

Cabaran yang membangkitkan semangat


Menurut Aziz Abidin, saat kejatuhan yang tidak boleh dilupakan olehnya adalah ketika hari pertama beliau mengenali tulisan Braille. Ini kerana, tulisan Braille adalah dalam bentuk titik-titik dan sudah pasti ia sangat berbeza dengan tulisan rumi yang sebelum ini dapat dibaca oleh Aziz Abidin.


“Saya rasa amat janggal kerana terpaksa menggunakan jari dan menaip menggunakan mesin Braille. Ia sangat rumit kerana sebelum ini saya dapat melihat dan membaca menggunakan mata, namun kini saya diajar abjad A sehingga Z dalam tulisan Braille. Walaupun terasa seperti kembali ke alam kanak-kanak, namun untuk mencapai kejayaan, saya tetap kuatkan semangat,” ulas Aziz.


Dalam tempoh 3 bulan, Aziz Abidin sudah boleh menghafal semua bentuk tulisan Braille, malah dapat membaca dengan lancar.


Penerimaan orang sekeliling


Terdahulu, Aziz Abidin mengakui bahawa pada mulanya, beliau berasa sangat malu dan sedih dengan keadaan yang menimpa dirinya. Namun, orang sekeliling sentiasa menerima kehadirannya dan membantu sekiranya diperlukan.


“Pada mulanya, saya turut menyalahkan takdir, malah malu untuk berjumpa orang dan hanya berkurung sahaja di dalam bilik. Saya rasa sangat down apabila dengar orang menggelarkan diri saya sebagai OKU, namun kini saya sudah menerima hakikat dan tidak mempedulikan lagi kata-kata orang di luar sana mengenai keadaan diri saya, malah saya berbangga menjadi OKU,” kata Aziz.

83 views0 comments

Recent Posts

See All

Commentaires


Post: Blog2 Post
bottom of page